- Kiinteistökehitys,
- Työympäristö
Ruoholahden Femman ilme virkistyi – käyttäjät ja vierailijat tyytyväisiä muutokseen
toimisto
eQ Toimitilojen omistama Femma tarjoaa moderneja toimistotiloja Helsingin Ruoholahden toimistokeskittymässä. Kesällä 2024 Femman yleiset tilat saivat tyylikkään ehostuksen, kun tiloja paranneltiin ja selkeytettiin ripeästi toteutetulla remontilla. Uusi ilme on saanut kiitosta niin henkilökunnalta kuin vierailijoilta, jotka ovat kehuneet tilojen raikasta ja viihtyisää tunnelmaa.
Ruoholahdessa Itämerenkadulla sijaitsevassa Femmassa on yhteensä 9 000 neliömetriä toimistotilaa yhdeksässä kerroksessa. Tiloja voidaan muokata joustavasti yritysten vaihtelevien tarpeiden mukaan. Tällä hetkellä kohteessa toimiikin sekä yksityisen että julkisen puolen toimijoita. Femman palveluihin kuuluvat aulapalvelu, viihtyisä lounasravintola sekä kuntosali.
Tavoitteena selkeys ja viihtyisyys
eQ Toimitilojen toiveena oli saada Femman yleisilmeestä selkeämpi ja vetovoimaisempi. Apuun kutsuttiin konseptitoimisto Flock, joka on erikoistunut palvelukokemuksen konseptointiin, tilasuunnitteluun ja brändäykseen.
“Toimistokohteissa mietimme yhteistyössä kiinteistönomistajien kanssa, miten kiinteistöistä saisi vetovoimaisempia ja vuokralaisille houkuttelevampia. Pyrimme paketoimaan tilat visuaalisesti mieleenpainuviksi”, kertoo Flockin toinen perustajajäsen, arkkitehti Anna Kyyhkynen.
“Femman yleisilme oli hieman sekava, eivätkä tilat tukeneet toivottua asiakaskokemusta. Erilaiset kuosit tekivät visuaalisesta ilmeestä turhan kirjavan. Remontin lähtökohtana oli selkeyttää ja parantaa tilojen toimivuutta.”
Sisäänkäynti on kiinteistön käyntikortti
Merkittävimmät muutokset tehtiin ala-aulaan ja kerrosten hissiauloihin.
“Sisäänkäynti on kiinteistön käyntikortti. Se jää ihmisten mieleen. Aiemmin hieman kolkko valkoinen vastaanottotiski vaihdettiin, sillä tavoitteena oli luoda lämpimämpi tunnelma ja jättää parempi muistijälki vierailijoille”, Anna kertoo.
Ennen remontin aloittamista haastateltiin kiinteistön vastaanottotyöntekijää, jotta uudistus tukisi myös hänen päivittäistä työnkulkuaan parhaalla mahdollisella tavalla.
Uusi vastaanottotiski tilattiin kotimaisena käsityönä Verstas Saimaalta. Myös aulan valaistus koki päivityksen. Aulan molemmin puolin asennettiin riippuvalaisimet, jotka syksyn pimetessä tuovat tilaan lämmintä tunnelmaa. Kaikki materiaalivalinnat tehtiin kestävyys huomioiden.
“Nyt vastaanottotiski on lähempänä asiakasta, minkä uskon vaikuttavan palvelukokemukseen. Lopputulos on persoonallinen – ei tällaista vastaanottoa tule ihan joka paikassa vastaan”, Anna pohtii.
Opasteet toimivat, kun ne eivät jää mieleen
Vastaanoton lisäksi Femman hissiaulat uusittiin. Kerrosopasteet brändättiin uusiksi, ja tiloja raikastettiin LED-valoilla ja kasviaiheisella tapetilla. Vuokralaisyritykset saavat lisättyä logonsa tyylikkäälle mustalle taustalle metallikirjaimin.
Ulko-oven yleiset opasteet mietittiin myös uusiksi.
“Opasteiden suunnittelu on oma taiteenlajinsa. Ne saattavat vaikuttaa yksinkertaisilta, mutta visuaalisen ilmeen lisäksi niissä pitää huomioida järjestys ja sijoittelu. Mikään ei ole ärsyttävämpää kuin huonot opasteet, jotka saavat asiakkaat eksymään. Kun opasteet on suunniteltu huolella, ei kukaan edes kiinnitä niihin huomiota”, Anna muistuttaa.
Käyttäjät ja vierailijat huomaavat eron
Femman remontti hoitui tehokkaasti noin kuukaudessa ilman merkittävää vaikutusta tilojen käyttäjien arkeen. Remontin toteutti Noste.io.
“Remontti hoidettiin lomakauden aikana, jolloin se häiritsi talon käyttäjiä mahdollisimman vähän. Vuokralaiset, henkilöstö ja vierailijat ovat antaneet positiivista palautetta lopputuloksesta, ja uudistunut ilme on otettu hyvin vastaan”, Petteri kertoo.
Vastaanoton työntekijä on myös ollut tyytyväinen uuteen aulatilaan ja saanut itsekin tiloista paljon positiivista palautetta.
Remontin vaikutus näkyy myös pidemmällä aikavälillä. Onnistuneet uudistukset eivät ole vain visuaalisia, vaan ne tukevat myös yritysten liiketoimintaa ja työntekijöiden viihtyvyyttä.
“Työssäni parasta on nähdä valmis lopputulos ja tyytyväinen asiakas. Ydintehtävämme on asiakaskokemuksen parantaminen. Tilojen jokainen yksityiskohta – materiaalit, toiminnallisuus ja ympäristö – tukevat asiakaspalvelua ja auttavat luomaan tunnejäljen siitä, että kaikki toimii hyvin. Välillä saamme esimerkiksi kuulla, että yrityksen NPS on noussut remontin ansiosta, eli sillä on oikeasti ollut merkitystä liiketoiminnalle. Fyysisen tilan täytyy täydentää palvelua ja vuorovaikutusta, jotta kaikkien on mukava työskennellä ja asioida tilassa”, Anna kiteyttää.
Kiinnostuitko Femmasta? Uusia vuokralaisia palvelee Nina Lahtonen ja nykyisiä Petteri Säntti.