13.12.2022

Jokainen voi vaikuttaa sähkön riittävyyteen toiminnallaan

• energiatalkoot

• sähkö

Sähkön riittävyys ja hinta ovat tarkassa seurannassa tulevan talven aikana. Kannustamme vuokralaisiamme kiinnittämään huomiota sähkönkäyttöön tiloissaan ja toiminnassaan. Osallistuminen yhteisiin energiatalkoisiin on tärkeää, sillä kaikilla toimilla on vaikutusta.

Ylläpidämme kiinteistöjämme energiatehokkaasti ja toteutamme energiansäästöön liittyviä toimia tavoitteellisesti. Esimerkiksi tulevan lämmityskauden aikana alennamme sisälämpötiloja kaikissa kiinteistöissämme, joissa se on mahdollista, kuten toimistotaloissa. Ilmoitamme vuokralaisille muutoksista aina etukäteen. Lisäksi kohteiden kiinteistöpäälliköt antavat vuokraisille tietoa siitä, miten kiinteistöissä varaudutaan mahdollisiin sähkökatkoihin.

Keskeisiä toimia

Vuokralaisemme voivat omalla toiminnallaan vaikuttaa sekä kiinteistön että oman organisaationsa sähkönkulutukseen ja näiden kustannusvaikutuksiin. Keskeisiä toimia ovat sähkön oikea-aikainen käyttö, oikein säädetty valaistus ja tarpeenmukainen vedenkäyttö.

Välttämällä sähkönkäyttöä ns. huippukulutustuntien aikana, säästät yrityksesi sähkökuluissa ja autat osaltasi pienentämään sähkökatkojen riskiä. Sähkön kulutushuippuja ovat aamun tunnit ja alkuilta.

Sisälämpötilojen laskeminen saattaa herättää kysymyksiä, sillä lämpötilan tuntemukset ovat yksilöllisiä. Aiheesta on hyvä keskustella ja löytää työyhteisölle sopivia yhteisiä ratkaisuja. Esimerkiksi siirtämällä työpöydät hiukan kauemmas ikkunoista lämpötila voi tuntua miellyttävämmältä.

Valaistus kannattaa sammuttaa tiloista, jotka eivät ole käytössä ja käyttää energiatehokkaita LED-valaisimia.

Tuulettaminen ikkunoista hukkaa paljon lämpö. Kun kokoushuone on tyhjillään hetken palaverin jälkeen, koneellinen ilmanvaihto toimii ja ottaa talteen kertyneen lämpimän ilman, jota hyödynnetään kiinteistön lämmityksessä.

Näin säästät energiaa ja vettä

• Pyri käyttämään sähköä ns. huippukulutustuntien ulkopuolella.
  • Sammuta valot tiloista, jotka eivät ole käytössä ja poistuessasi viimeisenä tiloista.
  • Käytä vettä vain tarpeeseen, myös kiinteistöjen yleisissä ja sosiaalitiloissa.
  • Hyödynnä pesukoneiden ajastamista sekä eko-ohjelmia.
  • Pese vain täysiä astianpesukoneellisia.
  • Ilmoita kiinteistöhuollolle laitevioista ja vuotavista vesikalusteista välittömästi.
  • Tarkista käytössä olevien koneiden ja laitteiden energiatehokkuus.
  • Älä pidä tietokonetta lepotilassa, jos sitä ei edellytetä ohjelmistopäivitysten vuoksi. Lepotilassa laite kuluttaa energiaa, joten sammuta tietokone virtakytkimestä.
  • Älä tuuleta harkoille, sulje ovet perässäsi.
  • Varmista, että liiketilojen ulko-ovet sulkeutuvat esteettä. Näin lämpöä ei pääse turhaan karkaamaan.
  • Hyödynnä joukkoliikennettä, pyöräile ja kävele lyhyet matkat.

Mahdolliset sähkökatkot

Sähkönsäästöllä on merkittävä vaikutus sähköpulan ennaltaehkäisyyn. Sähköjärjestelmän ajankohtaista tilaa voit seurata osoitteessa fingrid.fi. Palvelusta näet sähkön tuotannon ja kulutuksen reaaliaikaisiin mittauksiin perustuen.

Mikäli sähkön riittävyydessä on haasteita, kantaverkkoyhtiö Fingrid tai paikallinen energiayhtiö tiedottavat asiasta. Sähkönjakelun keskeytyksistä tiedottavat paikalliset sähkön jakeluverkkoyhtiöt. Ohjeistuksia noudattamalla varmistamme yhdessä sähkön riittävyyden.