• Asiakastarinat
2.11.2022

Ruoan verkkokauppa kasvattaa myymälöiden tilatarpeita – case Kesko

  • asiakas

  • myymälä

  • verkkokauppa

Vähittäiskauppa-ala on osoittanut joustavuutensa niin päivittäisessä ruokahuollossa kuin yhteiskunnallisen huoltovarmuuden varmistajana. Panostamalla henkilöstön ja asiakkaiden terveysturvallisuuteen ruokakaupat pysyivät auki läpi poikkeusajan. Näin toimien arvostus kauppaan toimittajaketjuineen nousi. Lähikaupasta tuli perheille entistä tärkeämpi, kun kouluruokailu ja työpaikkojen lounastarjonta olivat tauolla. Kotitaloudet löysivät myös ruoan verkkokaupan, jonka suosio käytännössä räjähti.

Keskon verkkokauppaansa tekemä kehitystyö kannatti, sillä se oli toimintoineen valmis. Näin kauppiailla oli hyvät valmiudet skaalata palvelujaan nopeasti kasvavalle asiakaskunnalle. K-kauppojen ruoan verkkokauppa kolminkertaistui vuosina 2020–2022. Verkkokaupan suosio on pysynyt korkealla tasolla ja edelleen yhä useampi suomalainen ostaa ruokaa myös verkosta.

– Ruoan verkkokaupan osuus Keskon päivittäistavarakaupasta on noin 3–4 %. Numerona ei valtavan suurta, mutta tärkeä ja tulevaisuudessa kasvava osa palvelukokonaisuuttamme. Asiakkaidemme tyytyväisyys verkkokauppaan on hyvä, ja iso osa asiakkaistamme asioi rinnan kivijalassa ja verkkokaupassa, kertoo Keskon kauppapaikoista ja kauppiastoiminnoista vastaava johtaja Nuutti Rantatupa.

Verkkokaupan tilausmäärät paranivat nopeasti – samoin ratkaisut

Keskon edustajana Nuutti Rantatupa on käynyt verkkokaupan kasvua läpi kauppiaiden kanssa. Nopein kiihdyttäjä oli korona-aika. Tilausmäärien huimasta kasvusta kertoo yhden K-ruokakaupan esimerkki. Verkon kautta tehdyt tilaukset nousivat noin 3–4 tilauksesta yli sataan tilaukseen päivässä. Tämä edellytti kauppiaalta nopeita ja luovia ratkaisuja ruoan keräilyyn ja toimittamiseen. Ratkaisuina K-kauppiaat mm. palkkasivat lisää keräilijöitä ja joillain paikkakunnilla taksiyrittäjätkin auttoivat ruoan kuljetuksissa.

Verkkokaupan suosion kasvaessa asiakkaat ovat huomanneet, miten verkkoasiointi säästää aikaa. Lisäksi kalliin polttoaineen aikana vertaillaan kaupassa käynnin kokonaiskuluja. Yleisintä on, että päivittäiset perusruoat ja hankalasti kannettavat tuotteet tilataan verkkokaupasta. Viikonloppuisin haetaan tuore- ja herkuttelutuotteita täydennykseksi. Muutoksia on tapahtunut kauppojen valikoimissakin. Suosiota ovat lisänneet valmisruoat ja ravintolatasoiset valmiit ruoka-annokset.

– Asiakkaat eivät tule ostamaan pelkästään raaka-aineita, vaan myös valmista ruokaa. Näillekin toiminnoille rakennetaan parempia valmistus- ja myyntitiloja kauppoihin. Tilantarve kaikkineen on kasvanut.

K-kaupat toimittavat ostokset myymälän valikoimista

Asiakas saa tilaamansa tuotteet valitsemastaan K-kaupasta. Samalla asiakas valitsee toimitustavan, vaihtoehtoina on kaupasta riippuen joko nouto tai kotiinkuljetus tai molemmat. Ruoan verkkokauppapalveluja tarjoaa lähes 500 K-ruokakauppaa. Ruoan pikatoimituksia on saatavilla yli sadasta K-Marketista yhdessä Woltin kanssa.

K Nouto -pisteitä on lisätty kauppojen yhteyteen ja samalla Kesko rakentaa selkeämpää noutokonseptia asiakkaille. Kaupasta riippuen ostokset voidaan tuoda asiakkaalle autoon tai asiakas voi noutaa ne noutolokerikosta. Kaikkineen ruoan verkkokauppa ja sen logistiikka edellyttävät entistä isompia tiloja kauppojen yhteyteen.

Ensimmäinen myymälän yhteydessä oleva varasto robotteineen

Koska Keskon verkkokaupasta tilattujen tuotteiden keräily tehdään kaupassa, Keskolla ei ole erillistä varastoa verkkokaupan valikoimalle. Kun kaupan koko valikoima palvelutuotteineen on asiakkaan saatavilla, kysyntään vastaaminen helpottuu. Volyymien nousun myötä ensimmäinen kauppakohtainen verkkokaupan varasto on rakennettu K-Citymarket Ruoholahden yhteyteen Helsingissä. Tämä on Euroopan ensimmäisiä kaupan yhteydessä olevia jakelukeskuksia, jossa on käytössä robottiavusteinen keräily. Uuden toimintamallin tavoitteena on yhdistää tehokkuus ja laatu. Erillinen varastointi parantaa asiointikokemusta kivijalassa, kun tuotteiden keräily tapahtuu muualla kuin myymälän hyllyrivien välissä.

– Jos asiakas haluaa vaikka lohilifeen palvelutiskiltä, sen onnistuu rinnan verkkokaupan tuotevarastosta poimittavien tuotteiden kanssa. Kauppakohtainen varastointi toimii etenkin isossa mittakaavassa verkkokauppaa tekevissä myymälöissä. Näin asiakas saa ylivoimaisesti isoimmat valikoimat.

Kauppojen yhteyteen tilaa noutopisteelle ja keräilytuotteille

Uusien K-kauppojen suunnittelussa ja nykyisten laajennuksissa huomiota kiinnitetään siihen, että tilaa on noutopisteelle ja kylmätilaa keräilytuotteille. Asiakaskokemusta parantavat helposti saavutettavat noutolokerikot vaikka kauppakeskusten pysäköintitasoilla. Näitä on tarkoitus rakentaa lisääkin. K-Citymarket Ruoholahden yhteydessä oleva varasto mahdollistui, koska kauppakeskuksessa oli saatavilla korkeaa varastointi- ja logistiikkatilaa.

– Kesko kaikkineen on kiinnostunut verkkokaupan kasvua vauhdittavista erillisistä varastotiloista, jotka mahdollistaisivat myös ruoan ison mittakaavan verkkokaupan. Näin pystyisimme toimittamaan ruokaostokset asiakkaille entistä tehokkaammin ja läheltä, summaa Nuutti Rantatupa Keskolta.