• Työympäristö
30.10.2024

Toimistosiivouksen parhaat käytännöt – viisi vinkkiä viihtyisään ja puhtaaseen työympäristöön

  • toimisto

Toimitilojen siivous on paljon muutakin kuin pelkkää puhdistamista. Hyvin hoidettu siivous parantaa työntekijöiden hyvinvointia ja lisää työympäristön viihtyvyyttä. Kokosimme viisi vinkkiä toimistojen siisteyden ylläpitämiseen.

"Siivous on kokonaisuuden hallintaa, ammattilaisten osaamisen hyödyntämistä sekä koko henkilöstön osallistamista”, tiivistää Virpi Limatius-Pitkänen.

Limatius-Pitkäsen yritys, Suomen VEP-Palvelut Oy, tarjoaa siivous- ja kierrätyspalveluja, mutta heidän kauttaan saa myös kattavan toimistoisäntäpalvelun. Limatius-Pitkänen vastaa muun muassa Pasilan Rubik-toimistokokonaisuudesta osoitteessa Maistraatinportti 2.

Tässä artikkelissa Limatius-Pitkänen jakaa uransa aikana parhaiksi toteamansa vinkit toimistojen siisteyden ylläpitämiseen.

1. Toimisto kannattaa sisustaa helposti siivottavaksi

Toimistosiivoukseen kuluva aika perustuu suurelta osin siihen, miten sujuvasti tila on siivottavissa.

”Vaikeasti siivottavat kalusteet sekä niiden sijoittelu seinustoille hidastavat siivousta. Lattialla lojuvat johdot puolestaan keräävät pölyä ja estävät lattioiden pyyhkimisen”, Limatius-Pitkänen listaa.

Toimistoihin kannattaakin valita harkiten sellaisia kalusteita, mattoja ja muita tekstiilejä, jotka eivät kerää pölyä. Olennaista on myös turhan likaantumisen vähentäminen. Sisääntulot ovat siinä avainasemassa.

”Ulkoa jalkineiden mukana kulkevan kuran hallinta on keskeistä”, Limatius Pitkänen toteaa. ”Toimistokokonaisuuksissa sisääntulo on siksi siivottava päivittäin.”

2. Ethän unohda pyyhkiä yläpölyjä?

Hyvin hoidettu siivous on keskeinen tekijä myös sisäilmaston laadussa. Puhdistamatta jääneet yläpölyt heikentävät sisäilmaa. Pahimmassa tapauksessa työntekijät istuvat koneidensa ääressä pienen pölypilven keskellä.

”Kun ilmastointi käynnistyy, se puhaltaa pölyt liikkeelle, ja sähkölaitteet vetävät sitten pölyhiukkasia puoleensa”, Limatius-Pitkänen kuvailee. ”Säännöllinen yläpölyjen poisto vähentää hengitystieoireiden riskiä, mikä puolestaan lisää työntekijöiden hyvinvointia ja tuottavuutta.”

Suunnitelmallisuus on avain tehokkaaseen siivoukseen. Kun yläpölyt huomioidaan osana vuosittaista toimintasuunnitelmaa, siivous pysyy hallittuna ja kustannukset kurissa.

3. Siivous on syytä mitoittaa ihmismäärään

Etätyön myötä monet yritykset ovat vähentäneet tilojensa kokoa ja niiden siivousta. Kun kaikki työntekijät ovatkin yllättäen toimistolla, tilojen kapasiteetti ei enää riitä.

”Enemmän ihmisiä tarkoittaa enemmän likaa, pölyä ja jätettä. Liian monen henkilön työskentely samassa tilassa voi myös tehdä sisäilman tunkkaiseksi. Saniteettitilat eivät riitä ja roska-astiat täyttyvät. Tilat käyvät nopeasti epämukaviksi ja työteho kärsii”, Limatius-Pitkänen kuvailee.

Ratkaisuna on joustava siivousohjelma ja siivousaikataulujen nopea muokkaus, jotka vastaavat vaihtelevaan henkilöstömäärään.

4. Huolehdithan myös muuttosiivouksesta

Muuttojen yhteydessä suunnitelmallisuus ja vastuunjako on tärkeää. Lattiapintojen suojauksella estetään lattioiden vahingoittuminen sekä oikealla ja riittävällä siivouksella lian leviäminen. Puhdistusaineiden olisi hyvä olla ympäristöystävällisiä ja biohajoavia

” Ylimääräinen lika poistetaan ja ovet pidetään suljettuina lian leviämisen estämiseksi. Tilojen tunteminen, kuten ilmastointi ja jätepisteet, on olennaista, Limatius-Pitkänen neuvoo. ”Huolellinen muuttosiivous varmistaa, että uudet työntekijät pääsevät aloittamaan puhtaissa ja terveellisissä tiloissa."

5. Siisteys alkaa omasta henkilöstöstä

Siisti työympäristö syntyy yhteistyössä koko henkilöstön kanssa. Kun jokainen sitoutuu pitämään tilat kunnossa, myös niiden siivous sujuu sutjakammin.

”Ylimääräiset tavarat ja paperit kannattaa siivota pois pöydiltä. Ne keräävät pölyä ja estävät pöytien pyyhkimisen, Limatius-Pitkänen huomauttaa. ”Toimivat kierrätyspisteet ja selkeä lajittelu helpottavat jokaisen työntekijän siisteyden ylläpitämistä.”

Koko henkilöstön olisi hyvä ymmärtää, että tilojen puhtaana pitäminen ei ole vain välttämätön paha, vaan sillä saadaan paljon hyvää aikaan. 

”Olisi hienoa, jos kaikki työntekijät oivaltaisivat, ettei toimistolla olla vain ohikulkumatkalla, vaan että yhdessä huolehdimme työympäristöstämme”, Limatius-Pitkänen toteaa. ”Näin varmistamme, että toimisto pysyy terveellisenä, turvallisena ja toimivana.”