18.10.2023

eQ:n tulokset paranivat jälleen GRESB-vastuullisuusarvioinnissa

• vastuullisuus

eQ:n kiinteistörahastot osallistuivat kiinteistöalan maailmanlaajuiseen GRESB-vastuullisuusarviointiin jo viidettä kertaa. Vuoden 2023 arvioinnissa eQ Liikekiinteistöt sai neljä tähteä, eli toiseksi korkeimman luokituksen, ja eQ Yhteiskuntakiinteistöt kolme tähteä viidestä.

GRESB (Global Real Estate Sustainability Benchmark) on kansainvälinen kiinteistö- ja infrasijoitusten vastuullisuuden arvioinnin työkalu ja viitekehys, jonka avulla on mahdollista vertailla eri rahastojen vastuullisuutta.

Vuosittainen arviointi kattaa laajasti vastuullisuuden eri osa-alueet, kuten ympäristöasiat, vastuullisuuden johtamisen sekä toimintatavat kiinteistönhallinnassa.

Vuoden 2023 vertailuun osallistuneiden kiinteistöyhtiöiden ja -rahastojen määrä kasvoi edellisvuodesta 15 prosentilla yhteensä 2 084 vastaajaan. Vertailu toteutettiin vuoden 2022 raportointitietojen perusteella.

eQ Liikekiinteistöt ja eQ Yhteiskuntakiinteistöt kasvattivat pistemääräänsä merkittävästi GRESB-arvioinnin Standing Investments -osiossa. eQ Liikekiinteistöt ylsi tänä vuonna ensimmäistä kertaa neljään tähteen viiden tähden arviointiasteikolla, ja eQ Yhteiskuntakiinteistöjen sijoitus jäi vain niukasti sen alle kolmeen tähteen.

eQ hyödyntää GRESB-arvioinnin tuloksia vastuullisuuden jatkuvassa edistämisessä ja seurannassa. Tulosten perusteella selvitetään ja käynnistetään uusia kehitystoimenpiteitä jo loppuvuoden 2023 aikana.